در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...

سایت تبلیغاتی گنجک

آموزش تخصصی تار آذری

آموزش تخصصی تار آذری

آگهی رایگان
  • خدمات آموزشی هنری
  •  email
  • email
  • تاریخ ثبت آگهی : ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
  • آخرین بروز رسانی : ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
  •    تهران تهران
  • 123 بازدید

تار آذربایجانی مهمترین سازدراجرای مقامات آذربایجان است . بر اساس اطلاعات به دست آمده واسناد مکتوب ،این ساز حاصل تغییراتی است که روی تار پنج سیم فارسی ایجاد شده است . از آن جا که در سده های گذشته ، جمهوری های آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، تاجیکستا ،ترکمنستان ، ازبکستان و نخجوان در قلمرو سیاسی ایران قرار داشته اند ،وجود سازهای مشترک در این قلمرو وسیع امری طبیعی است . سندها وتصویرهای به دست آمده حاکی از آن اند که تار ایرانی حد اقل در قرن هجدهم میلادی در ارمنستان ، قفقاز، آذربایجان ،تاجیکستان و ایران کنونی رایج بوده است .



در قرن هجدهم میلادی ، نوازنده و موسیقی دانی به نام میرزا صادق اسداوغلو ( صادق جان ) در شهر شوشا ، تار آذربایجانی را با ایجاد تغییرات زیر بر روی تار ایرانی به وجود آورد:
▪ افزایش تعداد وترها این افزایش مربوط به وترهای فرعی( واخوان ها ) است .
▪ کم کردن حجم کاسه طنینی
▪ تغییر شکل کاسه طنینی
▪ تغییر دستان بندی
▪ تغییر کوک
▪ تغییر شکل دسته
▪ تغییر شکل لانه کوک ( جعبه گوشی ها ) ، سرپنجه
▪ تغییر شکل خرک
▪ تغییر شکل سیم گیر
▪ تغییر شکل شیطانک
▪ تغییر نحوه اتصال دسته به کاسه
▪ تغییر شیوه به دست گرفتن تار
▪ تغییر شکل نواختن مضراب
▪ تغییر شکل مضراب
▪ تغییر شکل کل نوازندگی
حاصل این تغییرات ، سازی است که امروزه به نام تارآذربایجانی معروف است .ازآن جا که این سازمراحل تکامل خود را در قفقاز گذرانده است و به طور کلی در تمام این منطقه نیز رواج دارد، گاه به آن تار قفقازی نیز گفته می شود . این ساز پس از تغییرات مذکور دارای هجده سیم شد؛ اما فشار زیاد سیم ها به خرک و پوست، مشکلات کوک و ... سبب شدند که به تار یازده سیم تبدیل شود . تار آذربایجانی با تغییرات جدید ، ویژگی های تازه ای نیز یافت :
▪ وزن کلی ساز کم شد و این امکان را به نوازنده داد تا بواند آن را به راحتی در بغل بگیرد و روی سینه خود قرار دهد.
▪ صدای دستان ها با توجه به وترهای فرعی ( وان خوان ها ) افزایش یافت .
▪ ترتیب دستان ها با فواصل مورد نیاز در مقامات آذربایجانی تطابق یافت .
▪ تغییر شکل کاسه طنینی ، قرار گرفتن ساز را در بغل نوازنده آسان تر کرد.
تصویرها ی به جا مانده از نوازندگان تر در قرن هجدهم میلادی در ارمنستان و آذربایجان نشان می دهد که این ساز قبل از تغییرات صادق جان ، روی پای نوازنده قرار می گرفته است ؛ اما پس از تغییرات مذکور ، قرار گاه آن از روی پا به سینه نوازنده منتقل شده است.
نمونه ای از تار پنجم سیم ایرانی در موزه تاریخی جمهوری آذربایجان موجود است که تاریخ ساخت آن ۱۷۴۴ میلادی ( حک شده بر روی کاسه ) است و در شهر شوشا ساخته شده است .
● جنس و مواد به کار رفته در ساختمان تار آذربایجانی
▪ کاسه طنینی
جنس کاسه ازچوب توت است که به صورت یک تکه ساخته می شود. ازچوب گردو نیز کاه استفاده می شود.
▪ پوست روی دهانه کاسه
پوستی که روی دهانه کاسه بزرگ و کاسه کوچک کشیده می شود، پوست دل ( قلب ) گاو است ( کاسه بزرگ و کاسه گوچک، پوست جداگانه دارند) . این پوست اگر چه نازک و شفاف است، اما استحکام بسیاری دارد . پوست گوسفند نمی تواند فشار زیاد ناشی از یازده سیم را تحمل کند .
▪ دسته
دسته تار آذربایجانی از جنس چوب گردو است. بر روی دسته برخی از تارها صدف کاری می شود . نوع صدف ، صدف دریایی بزرگ است . تار صدف کاری شده رامعمولا نوازنده ای که مجرب تر است و سمت استادی دارد ، می نوازد.
▪ گوشی ها
گوشی های بزرگ و گوچک تارآذربایجانی معمولا از چوب گردو و گاه چوب جنگلی ساخته می شوند.
▪ شیطانک ها
شیطانک اصلی و زایده متصل به آن ( شیطانک سیم باس) معمولا از جنس شاخ گاو ماده یا استخوان قلم پای شتر است . شیطانک های مربوط به سیم های زنگ که روی دسته تار آذربایجانی قراردارند ، از جنس میخ فولادی هستند.
▪ سیم گیر
سیم گیر ازمواد مختلفی مانند شاخ ، برنج، آلومینیوم ساخته می شود.
▪ خرک
خرک معمولا از جنس شاخ گاو ماده یا استخوان قلم پای شتر است ؛

هیچ دیدگاهی برای این آگهی ثبت نشده است

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

جهت ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید

  ثبت آگهی رایگان